Ångerrätt

Av 2 kap. 2 § p. 10 DAL följer att en näringsidkare innan ett avtal ingås ska ge konsumenter information om ångerrätten. Informationen som ska ges är följande:

  • Om, och under vilka förutsättningar det finns en ångerrätt,
  • Tidsfristen och övriga villkor för ångerrätten,
  • Hur ångerrätten utövas, samt
  • Att det finns ett standardformulär för utövande av ångerrätten.
Av 2 kap. 2 a § DAL framgår att en näringsidkare innan ett avtal ingås dessutom ska ge konsumenter ett standardformulär för utövande av ångerrätten.
Om informationen inte lämnas eller om den lämnas på ett oklart, obegripligt eller annat olämpligt sätt anses det vara fråga om ett vilseledande utelämnande av väsentlig information, se 2 kap. 6 § DAL och 10 § st. 3 MFL. 

Reklamationsrätt

Om en konsument får en felaktig vara har konsumenten rätt att reklamera varan till näringsidkaren inom tre år sedan köpet, se 4 kap. 14 § Konsumentköplag (2022:260) (KKöpL).
Fel som visar sig inom två år från köpet antas ha funnits från början, såvida inte näringsidkaren visar något annat eller det är oförenligt med varans eller felets art, se 4 kap. 17 § KKöpL.
Konsumenten ska underrätta näringsidkaren om detta inom skälig tid efter det att konsumenten märkt eller borde märkt felet, se 5 kap. 2 § KKöpL. Görs detta inom två månader från det att konsumenten upptäckt felet anses alltid reklamation gjorts inom skälig tid.

Av 2 kap. 2 § p. 9 DAL framgår näringsidkarens skyldighet att informera konsumenten om reklamationsrätten, hur reklamationen kan göras, samt vilken gatuadress som konsumenten kan vända sig till för att reklamera.